Schackregler

IchessU erbjuder schacklektioner online för barn och vuxna, med specialiserade schackkurser från nybörjare till erfarna avancerade schackspelare. Schacklektionerna finns i grupper och som privatlektioner. IchessU -tränare har lärt spelet tusentals barn och vuxna över hela världen, varav många har vunnit stora turneringar. IchessU schackskola är din bästa online -resurs för att lära sig schack, förbättra ditt schackspel eller bara ha kul!

Schackets historia

Schack tros ha uppfunnits för 1500 år sedan i Indien. Spelet har bara förändrats något sedan dess med drottningens ankomst på 1400 -talet och några mindre rörelsejusteringar på 1800 -talet.

Schackmålet

Det ultimata målet i schackspelet är att leverera en schackmat – fånga din motståndares kung. Begreppet schackmat är en förändring av den persiska frasen “Shah Mat”, vilket betyder bokstavligen “kungen ligger i bakhåll”, och inte “kungen är död”, det är en vanlig missuppfattning.

Allmänna schackregler

Vitt är alltid det första som rör sig och spelarna turas om att växla om en bit i taget. Rörelse krävs. Om en spelares tur ska röra sig, är han inte i schack men har inga lagliga drag, den här situationen kallas “Stalemate” och det avslutar spelet oavgjort. Varje typ av bit har sin egen rörelsemetod. En bit kan flyttas till en annan position eller fånga en motståndares bit och ersätta den på sin ruta (en passant är det enda undantaget). Med undantag för riddaren får en bit inte röra sig över eller genom någon av de andra bitarna. När en kung hotas med tillfångatagande (men kan skydda sig eller fly) kallas det check. Om en kung är i kontroll, måste spelaren göra ett drag som eliminerar hotet om fångst och inte kan lämna kungen i schack. Schackmat händer när en kung sätts i schack och det inte finns något lagligt drag att fly. Schackmat avslutar spelet och den sida vars kung fick schackmat förlorar. Schack för barn skulle vara ett bra alternativ för att hjälpa barnet att förbättra sin tänkningsförmåga med de inblandade schackstrategierna. Besök vår affiliate schack online lektioner webbplats för att schemalägga en utvärdering session med en av våra erfarna schack coacher.

Inställningen av den ursprungliga positionen

Schackbrädet består av åtta rader och åtta kolumner för totalt 64 rutor med omväxlande färger. Varje ruta i schackbrädet identifieras med ett unikt par av en bokstav och ett nummer. De vertikala filerna är märkta a till och med h, från White till vänster (dvs drottningssidan) till White till höger. På samma sätt är de horisontella leden numrerade från 1 till 8, från den närmaste vita sidan av brädet. Varje torg på brädet identifieras alltså unikt med dess filbokstav och rangnummer. I den initiala lägesinställningen är ljusdrottningen placerad på en ljus fyrkant och den mörka drottningen ligger på en mörk fyrkant. Diagrammet nedan visar hur bitarna initialt ska placeras.

Castling

Castling är den enda gången i schackspelet när mer än en bit rör sig under en sväng. Detta schackspel har uppfunnits på 1500 -talet för att påskynda spelet och förbättra balansen mellan offensiven och försvaret. Under kastlingen flyttar kungen två rutor mot tornet han tänker slottas med, och tornet flyttar till torget genom vilket kungen passerade. Castling är endast tillåtet om alla följande villkor uppfyller:

Varken kung eller torn som är involverad i kastling kan ha flyttat från den ursprungliga positionen;
Det får inte finnas några bitar mellan kungen och tornet;
Kungen får för närvarande inte vara i kontroll, inte heller kan kungen passera eller hamna på en torg som attackeras av en fiendedel (även om tornet tillåts vara under attack och passera över ett angripet torg)

En Passant

En Passant får endast inträffa när en bricka flyttas två rutor vid sin första rörelse. När detta händer har motspelaren möjlighet att ta den flyttade bonden “en passant” som om den bara hade flyttat en ruta. Detta alternativ förblir dock bara öppet för ett drag. En Passant -rörelsen utvecklades efter att bönder fick flytta mer än en ruta vid sitt första drag. Tanken bakom denna regel var att behålla restriktioner som införs av långsam rörelse, samtidigt som spelet påskyndas.