Hur man ställer in schackbrädet

Hur man spelar schack: 7 steg för att komma igång

42

I början av spelet läggs schackbrädan ut så att varje spelare har den vita (eller ljusa) färgrutan längst ner till höger.

Schackpjäserna ordnas sedan på samma sätt varje gång. Den andra raden (eller rankningen) är fylld med bönder. Torken går i hörnen, sedan riddarna bredvid dem, följt av biskoparna och slutligen drottningen, som alltid går i sin egen matchande färg (vit drottning på vit, svart drottning på svart) och kungen på den återstående fyrkant.

Hur schackpjäserna rör sig

Var och en av de 6 olika sorters bitar rör sig olika. Bitar kan inte röra sig genom andra bitar (även om riddaren kan hoppa över andra bitar) och kan aldrig röra sig på en torg med en av sina egna bitar. De kan dock flyttas till att ta plats för en motståndares pjäs som sedan fångas. Bitar flyttas i allmänhet till positioner där de kan fånga andra bitar (genom att landa på deras torg och sedan byta ut dem), försvara sina egna bitar vid fångst eller styra viktiga rutor i spelet.

Hur man flyttar kungen i schack

Kungen är den viktigaste biten, men är en av de svagaste. Kungen kan bara flytta ett torg i valfri riktning – upp, ner, till sidorna och diagonalt.

Kungen får aldrig flytta sig i kontroll (där han kunde fångas). När kungen attackeras av en annan bit kallas detta “check”.

King Chess Movement

Hur man flyttar drottningen i schack
Drottningen är det mest kraftfulla stycket. Hon kan röra sig i en rak riktning – framåt, bakåt, i sidled eller diagonalt – så långt det är möjligt så länge hon inte rör sig genom några av sina egna bitar.

Och som med alla bitar, om drottningen fångar en motståndares bit är hennes drag över. Lägg märke till hur den vita drottningen fångar den svarta drottningen och sedan tvingas den svarta kungen att flytta.

Rook schackrörelse

Hur man flyttar biskopen i schack
Biskopen får flytta så långt den vill, men bara diagonalt. Varje biskop börjar med en färg (ljus eller mörk) och måste alltid stanna på den färgen.

Biskop Schackrörelse

Hur man flyttar riddaren i schack
Riddare rör sig på ett mycket annorlunda sätt än de andra bitarna-går två rutor i en riktning och sedan ytterligare ett drag i 90 graders vinkel, precis som formen på ett ”L”.

Riddarschackrörelse

Hur man flyttar bonden i schack
Pantar är ovanliga eftersom de rör sig och fångar på olika sätt: de går framåt men fångar diagonalt. Pantar kan bara gå fram en ruta i taget, förutom deras allra första drag där de kan gå framåt två rutor.

Pantar kan bara fånga en kvadrat diagonalt framför dem. De kan aldrig röra sig eller fånga bakåt. Om det finns en annan bit direkt framför en bricka kan han inte röra sig förbi eller fånga den.

Steg 3. Upptäck schackens särskilda regler

Det finns några speciella regler i schack som kanske inte verkar logiska i början. De skapades för att göra spelet roligare och intressantare.

Hur man marknadsför en bonde i schack
Pantar har en annan speciell förmåga och det är att om en bonde når den andra sidan av brädet kan den bli vilken annan schackbit som helst (kallad promotion) exklusive en kung (eller bonde för den delen).

En bonde kan marknadsföras till en riddare, biskop, tårn eller drottning. En vanlig missuppfattning är att bonde bara får bytas ut mot en bit som har fångats. Det är inte sant. En bonde marknadsförs vanligtvis till en drottning. Endast bönder får marknadsföras.

Hur man marknadsför en bonde i schack

Hur man gör “En Passant” i schack
Den sista regeln om bönder kallas “en passant”, som är franska för “i förbifarten”. Om en bonde flyttar ut två rutor vid sitt första drag, och därmed landar vid sidan av en motståndares bonde (effektivt hoppar förbi den andra bondens förmåga att fånga den), har den andra bonden möjlighet att fånga den första bonden som den går förbi.

Chess en passant

Detta speciella drag måste göras omedelbart efter att den första bonden har gått förbi, annars är möjligheten att fånga den inte längre tillgänglig. Klicka igenom exemplet nedan för att bättre förstå denna udda, men viktiga regel.

Hur man slott i schack

En annan speciell schackregel kallas castling. Detta drag gör att du kan göra två viktiga saker i ett drag: få din kung i säkerhet (förhoppningsvis) och få din torn ur hörnet och in i spelet. Vid en spelares tur kan han flytta sin kung två rutor över till ena sidan och sedan flytta tornet från sidans hörn till höger bredvid kungen på motsatta sidan. (Se example nedan.) För att slott ska kunna göras måste dock följande villkor vara uppfyllda:

det måste vara den där kungens allra första drag
det måste vara den där tårns allra första drag
det kan inte finnas några bitar mellan kungen och tornet att flytta
kungen får inte vara i kontroll eller genomgå kontroll

Lägg märke till att när du sluter en riktning är kungen närmare sidan av brädet. Det kallas castling “kingside”. Castling till andra sidan, genom där drottningen satt, kallas castling “queenside”. Oavsett vilken sida, kungen flyttar alltid bara två rutor när han kastar.

Hur man slott i schack

Steg 4. Ta reda på vem som gör det första steget i schack
Spelaren med de vita bitarna rör sig alltid först. Därför bestämmer spelarna i allmänhet vem som kommer att bli vit av en slump eller tur, till exempel att vända ett mynt eller få en spelare att gissa färgen på den dolda bonden i den andra spelarens hand. Vit gör sedan ett drag, följt av svart, sedan vit igen, sedan svart, och så vidare tills spelet är slut. Att kunna röra sig först är en liten fördel som ger den vita spelaren en möjlighet att attackera direkt.

Steg 5. Granska reglerna för hur man vinner ett schackspel
Det finns flera sätt att avsluta ett schackspel: genom schackmat, oavgjort, genom avgång, förlorat i tid …

Hur man schackmatar i schack

Syftet med spelet är att skackmata motståndarens kung. Detta händer när kungen sätts i kontroll och inte kan komma ur kontroll.

Om en kung inte kan komma undan schackmat är spelet över. Vanligtvis fångas inte kungen eller tas bort från brädet, spelet förklaras helt enkelt över.

Schackmat kan hända i de tidiga stadierna av spelet om en av spelarna inte agerar försiktigt. Nedan hittar du ett exempel på Fools mate, en schackmat som händer på bara 2 drag.

Hur man ritar ett schackspel

Ibland slutar inte schackspel med en vinnare, utan med oavgjort. Det finns 5 anledningar till att ett schackspel kan sluta oavgjort:

Positionen når en dödläge där det är en spelares tur att flytta, men hans kung är INTE i schack och ändå har han inte ett annat lagligt drag:
Schack dödläge

Med flytten Qc7 är svart inte hotat och kan inte röra sig. Spelet förklaras oavgjort vid dödläge.

  • Spelarna kan helt enkelt gå med på oavgjort och sluta spela
    Det finns inte tillräckligt med bitar på tavlan för att tvinga en schackmat (exempel: en kung och en biskop vs. en kung)
    En spelare förklarar oavgjort om samma exakta position upprepas tre gånger (dock inte nödvändigtvis tre gånger i rad)
    Femtio drag i rad har spelats där ingen av spelarna har flyttat en bricka eller fångat en bit

Steg 6. Studera grundläggande schackstrategier

Det finns fyra enkla saker som varje schackspelare bör veta:

Skydda din kung
Få din kung till hörnet av brädet där han vanligtvis är säkrare. Uppskjut inte castling. Du bör vanligtvis slott så snabbt som möjligt. Kom ihåg att det spelar ingen roll hur nära du är att matta din motståndare om din egen kung är schackmatad först!

Ge inte bort bitar

Tappa inte slarvigt dina bitar! Varje bit är värdefull och du kan inte vinna ett spel utan bitar att skakmata. Det finns ett enkelt system som de flesta spelare använder för att hålla reda på det relativa värdet för varje schackpjäs. Hur mycket är schackpengarna värda?

  • En bonde är värd 1
    En riddare är värd 3
    En biskop är värd 3
    En torn är värd 5
    En drottning är värd 9
    Kungen är oändligt värdefull

I slutet av spelet betyder dessa poäng ingenting – det är helt enkelt ett system du kan använda för att fatta beslut medan du spelar, vilket hjälper dig att veta när du ska fånga, byta eller göra andra drag.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.